maandag 25 februari 2013

donderdag 21 februari 2013

Van Amsterdam naar Moskou

q7367img2.gif

Een vliegtuig vliegt van Amsterdam naar Moskou met een gemiddelde snelheid van 800 km/uur. Op de terugweg heeft het de wind tegen en haalt het niet meer dan 600 km/uur.
  • Bereken de gemiddelde snelheid over de gehele tocht.
    (strikvraag)
Het antwoord is (uiteraard) niet 700 km/uur. Maar wat dan wel?

vrijdag 15 februari 2013

De wiskunde-academie

Nog meer filmpjes... voor klas 2.

zaterdag 9 februari 2013

Rico eet pinda's

We hadden natuurlijk al de papegaaienbek:



Die papegaai heet natuurlijk Rico, dat kan niet missen. Maar wat eet Rico? Nou pinda's natuurlijk...:-)



...en zo creëer je je eigen universum. Soms is dat (bijna) niet meer uit te leggen....

Floris doe je ook mee?
Ja
Wat ja?
Ja bakker.

Kern van dat onderwijs is natuurlijk het plezier dat we hebben bij het leren. Vergelijkingen oplossen, haakjes wegwerken, ontbinden in factoren maar dan op een leuke manier. Plezier in leren, anders wordt het niks.

Maar ja. Leg dat maar 's uit...

vrijdag 8 februari 2013

donderdag 7 februari 2013

Het twintigtallig stelsel van de Maya's

Eén van de opdachten uit 'wiskunde & konijnen':

In het plaatje hieronder staat een optelling van twee getallen die uit 4 cijfers bestaan.

q7924img4.gif

Welke getallen in het tientallig stelsel worden hier opgeteld en wat is de uitkomst?

maandag 4 februari 2013

Dat kan toch niet zomaar?

In de tweede klas had ik de volgende vergelijking op het scherm geprojecteerd:

 

3x + 4 = 12x - 5


In het kader van 'ik ga 's uitleggen dat de 'balansmethode' wel handig is'. Op een bepaald moment komt er een vraag van leerling B.: 'Willem hoe kan nu 3x in één keer 12x worden? Dat kan toch niet zomaar?'

Ah... op zo'n manier:-) Kennelijk is het nog niet voor iedereen helemaal duidelijk wat een vergelijking voorstelt. Dat '='-teken is voor leerlingen nog steeds een 'signaal' om iets te gaan uitrekenen. Daar moet ik iets aan doen. Even uitleggen dat het =-teken bij 'wiskunde' een andere betekenis heeft, bijvoorbeeld. We hebben 't ook nog even over 'breien' gehad en de rekenmachine.

Zo zie je maar weer dat 'praten over wiskunde' toch wel belangrijk is... ik vond het, in ieder geval, een goede vraag en een mooi moment.:-)