zondag 21 april 2013

Doorsneden wiskunde B

Dit is wel de moeilijkste opgave uit een proef van de derde klas sinds 1989:



Het punt Q ligt op CD. Het punt S ligt op AC. Het vlak BFPQ snijdt \(\Delta\)ACP in de lijn PS.
  • Bereken de lengte van PS op 1 decimaal nauwkeurig.
  • Bereken \(\angle\)BSP op hele graden nauwkeurig.
Uitwerking
  • ...

zaterdag 20 april 2013

De PO wiskunde en konijnen is beƫindigd.

De leerlingen die de opdracht af hadden zijn uit de leerroute verwijderd.



Van de 32 deelnemers die de opdracht niet hebben afgerond zijn er 104 opdrachten van de 224 opdrachten nagekeken (46%). Daarbij zijn 116 punten uitgekeerd en 4 sterren toegekend. Wat moet je er mee? Geen idee...:-)

vrijdag 19 april 2013

Stelling

\(10^{2n + 1}+1\) is deelbaar door \(11\), voor \(n= 0,1,2,3,...\)

maandag 15 april 2013

Wat wil je vandaag leren?



Plaatjes in de GOOGLE-agenda? Dat kan ook:-)

Wat is nu de eigenlijk de 'grap'?

Een voorbeeld van een 'kippen en konijnen'-probleem:

  • "Er zitten zebra's en flamingo's in een hok. Samen hebben ze 22 koppen en 76 poten. Hoeveel zebra's en flamingo's zijn er?"

Dat kan je oplossen op de volgende manier: 22 beesten hebben in ieder geval 44 poten. Van de 76 poten houd je er dan nog 32 over. Daarmee kan je 16 zebra's uitrusten. Er zijn dus 16 zebra's en 6 flamingo's.

Maar je zou natuurlijk ook een stelsel van vergelijkingen kunnen opstellen en dat 's fijn oplossen. Noem het aantal zebra's 'z' en het aantal flamingo's 'f'. Er geldt:

f+z=22
2f+4z=76

Vermenigvuldig de eerste vergelijking met '2':

2f+2z=44
2f+4z=76

Trek de eerste vergelijking van de tweede vergelijking af:

2z=32
z=16

Er zijn 16 zebra's en 6 flamingo's.

Twee verschillende oplossingen van hetzelfde probleem? Of is het eigenlijk gewoon hetzelfde? Wie het weet mag het zeggen...:-)

Probleem van de maand




De vraag is dan: welke opdracht zullen we dan gaan doen? Formules maken bij lijnen of Functies raden Varia? Wie het weet mag het zeggen...:-)

Gemakzucht

Ik ben wel blij met mijn GOOGLE-agenda. Meestal ben ik te lui om heel precies aan te geven wanneer iets begint. Ik doe gewoon de hele dag. Dat is niet erg, behalve dan dat je soms dit soort dingen krijgt:



Dat wordt nachtwerk...:-)

zondag 14 april 2013

vrijdag 5 april 2013

donderdag 4 april 2013

Nakijkmodule

De gang van zaken voor het nakijken van de docent op wiskundeleraar.nl is aanzienlijk verbeterd. Je moet het leven met ICT vooral makkelijker maken, niet moeilijker.



Maar dat is nog niet bij iedereen helemaal doorgedrongen...:-)

Prompte feedback

Een kleine overdenking rondom de cursus 'wiskunde en konijnen'. Het lijkt er op dat leerlingen niet de neiging hebben om de feedback op hun opdrachten te lezen. Als er een opdracht is nagekeken krijg je de volgende mededeling bovenin je scherm:

q8688img1.gif

De bedoeling is om op de link te klikken en de feedback van de docent te lezen. In de praktijk is dat niet voor iedereen meteen duidelijk. Terwijl dat wel de 'lol' is van een digitale leerroute. Persoonlijke feedback, tips, opbeurende berichten, zien wat er goed ging en waar er nog ruimte is voor verbetering, dat soort dingen...

Ik heb vandaag daar maar 's een uitbreiding aan gegeven. Hopelijk valt het dan beter op. Een beetje uitleg er bij...



Ik ben benieuwd of dat dan werkt. Al met al is het nog een heel gedoe, maar 't wordt wel steeds beter en ingewikkelder...:-)

dinsdag 2 april 2013

Agenda

Nieuwe op de vakkenpagina van HAVO 4 wiskunde A:



Op de agenda kan je dan klikken voor meer informatie.
Ik vind het handig...:-)