zondag 29 september 2013

Eindopdracht wiskunde en konijnen

Ik heb in de leerroute voor de PO van HAVO 4 wiskunde A 'wiskunde en konijnen' een eindopdracht toegevoegd.

Eindopdrachten
Bij de eindopdracht ga je zelf aan de slag. Je kiest een eindopdracht uit verschillende mogelijkheden. Bij deze bonte verzameling van opdrachten is er voor iedereen, hopelijk, een gepaste activiteit te vinden.



Ik ben daarmee bijzonder in mijn nopjes. Ik kan daar van alles kwijt. Hopelijk is er dan voor alle leerlingen iets te vinden dat ze aanspreekt. Op dit moment zijn de volgende eindopdrachten klaar:
  • Basisvaardigheden algebra
  • Computerpracticum
  • De gulden snede en kunst
  • De gulden snede in de natuur
  • De rij van Fibonacci en de natuur
  • Effectiviteit van verpakkingen
  • Het tweetallig stelsel
  • Het zestigtallig stelsel
  • Programmeren met de CASIO
  • Vissen, gras, konijnen en wolven
Volgens mij wordt dat wel iets...:-)

zaterdag 28 september 2013

Probleemaanpak

Dit jaar doe ik de vernieuwde 'probleemaanpak' in HAVO 4 wiskunde B als praktische opdracht.

Welkom bij de PO probleemaanpak. Deze PO bestaat uit een aantal opdrachten.
  • Het probleemaanpak ABC
  • 15 wiskundige problemen om op te lossen
  • eindopdracht in tweetallen
De PO wordt afgerond in projectweek 3.



Startbijeenkomst

Aan 't begin van 't jaar doen we In de les een opstartbijeenkomst met uitleg over de probleemaanpak ABC, we doen een voorbeeld en er is een inleveropdracht. Ik leg het idee uit en we maken afspraken.

Problemen oplossen

In de les doen we (ongeveer) eens in de veertien dagen een probleem uit de probleemaanpak. In totaal zijn dit 15 wiskundige problemen om op te lossen. In tweetallen, op papier, inleveren, nakijken en beoordelen.

Eindopdracht

Tijdens de les doen we dan de probleemaanpaktoets doen in tweetallen.

Daar moesten we volgende week maar 's mee beginnen...:-)

donderdag 26 september 2013

Wiskunde en konijnen update

We hebben nog de tijd. De PO 'wiskunde en konijnen' gaat in de week 17-3-2014 van start. Ik ben op dit moment bezig te cursus te herschrijven. Hieronder zie je de indeling:


Bij de eindopdracht kunnen leerlingen kiezen uit een verzameling keuzeopdrachten. Om ruimte te maken voor eigen inbreng, zal ik maar zeggen... Hieronder een aantal idee├źn. Sommige opdrachten zijn uit voorraad leverbaar, anderen moeten nog worden ontwikkeld.

 
Een opdracht kan worden afgesloten met een werkstuk, leeractiviteiten in DWO, een onderzoek, een leerroute, een programma voor de GR, een Excel-blad, enz.

De lijst van mogelijke eindopdracht kan de komende maanden naar behoefte worden aangevuld. Voorlopig is het nog geen maart, dus we hebben nog even.:-)

maandag 23 september 2013

Romeinse cijfers

Die functies voor de romeinse getallen hebben we ook. Alleen niet zelf bedacht, maar beter goed gepikt dan slecht geprogrammeerd.
function roman(arabic)
   ...
end function
Wat het doet? Je stopt er een 'getal' in en er komt een 'romeins getal' uit. Hoe moeilijk kan dat zijn?:-)

't Moet niet gekker worden

10² + 11² + 12² = 13² + 14²

Daar word ik nu vrolijk van...:-)

Function Viertallig(lngNumber)
 Dim strFour
 strFour=""
 While lngNumber > 0
  IF lngNumber Mod 4 = 0 Then
   strFour = "0" & strFour
  Else If lngNumber Mod 4 = 1 Then
   strFour = "1" & strFour
  Else If lngNumber Mod 4 = 2 Then
   strFour = "2" & strFour
  Else If lngNumber Mod 4 = 3 Then
   strFour = "3" & strFour
  End if
  End if
  End if
  End if
  lngNumber = lngNumber \ 4
 Wend
 Viertallig = strFour
End Function
De complete programmatekst staat HIER.

Wiskunde en konijnen II

Een eerste opzet voor de vernieuwde versie van Wiskunde en konijnen:
  1. Inleiding
  2. Kippen en konijnen
  3. Als je een konijn vraagt...
  4. Romeinse cijfers
  5. Egypte
  6. De Maya`s
  7. Een konijn in het kwadraat?
  8. De konijnen van Fibonacci
  9. De gulden snede
  10. Konijnen en groeimodellen
  11. Het visvangspel
  12. Gras, konijnen en wolven
  13. Eindopdracht
  14. Evaluatie
maandag 23 september

zaterdag 21 september 2013

Koning Willem I

"Het leger van koning Willem I bestaat uit ridders te paard en strijders te voet. Er zijn 100 man en 320 benen. Uit hoeveel ridders te paard bestaat dit leger?"
bron

Elke driehoek is gelijkbenig

dinsdag 17 september 2013

Stelling

\(10^{2n + 1}+1\) is deelbaar door 11, voor \(n = 0,1,2,3,...\)

maandag 16 september 2013

Fermat's unfinished business

\(
F_n  = 2^{2^n }  + 1
\) geeft voor n=0, 1, 2, 3, ... een rijtje priemgetallen?
3, 5, 17, 257, 65537, 4294967297, ...

Zie Fermat’s unfinished business

zaterdag 14 september 2013

Drie kranen

\(
\LARGE\frac{1}{{\frac{1}{{20}} + \frac{1}{{12}} + \frac{1}{5}}} = 3
\)

dinsdag 10 september 2013

Oppervlakte van een driehoek

q57539img1.gif
  • Bereken EXACT de oppervlakte van bovenstaande driehoek.

maandag 9 september 2013

Desmos

Willem shared a graph with you on Desmos.com!

Voor de website...
To view Willem 's graph, click on this image:

Or visit: https://www.desmos.com/calculator/t9utbi5yhf
Happy Graphing!
– The Desmos Team

zaterdag 7 september 2013

Nieuw onderdeel actueel

Op elke klassenpagina staat nu een ikoon actueel. Voor de laatste dingen...

 

Omdat het kan...:-)

maandag 2 september 2013

Verkiezingen

AMSTERDAM - Als er nu verkiezingen zouden worden gehouden, zou de PvdA slechts 12 zetels halen. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond die hij zondag heeft gepubliceerd. Dat is minder dan het absolute dieptepunt van 13 zetels, die de partij in een peiling in 2009 haalde.


bron
  • Met hoeveel procent is het aantal zetels van PvdA afgenomen volgens de peiling van Maurice de Hond vergeleken met de verkiezingen van 2012?

Joost mag het weten

Wiskunde is overal:
  • "U rijdt 100 km meneer!" Antwoord: "Maar ik rijd pas 5 minuten."
Hoeveel kilometer per uur is dat?:-)

zondag 1 september 2013

Gematigd positief

Als een leerling een originele en correcte oplossing verzint zou je daar dan blij mee moeten zijn? Op zich natuurlijk wel... tenzij... deze leerlingen de stof niet goed bestudeerd heeft en dan maar probeert door logisch nadenken de opgave tot een goed einde te brengen.

Kennelijk gaan leerlingen pas nadenken als ze geen 'standaardoplossing' voor handen hebben. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het zou leuker zijn als ze altijd eerst nadenken. Kennelijk leidt het boek niet noodzakelijkerwijs tot zo'n houding. Jammer...:-)

De vraag is dan hoe je dat 'nadenken' en 't zoeken naar 'eigen oplossingen' kunt bevorderen.

Ik heb ooit wel 's 'ruzie' gehad met een tweede klas toen in een proefwerk over verhoudingen de vraag stelde '4 eieren koken duurt 6 minuten, hoeveel minuten duurt het koken van 6 eieren?'. Dat vonden ze niet eerlijk...:-)

Kortom: ik denk er nog over na...