maandag 23 juni 2014

Effectiviteit van een verpakking

Tijdens een les in klas 2 kwam n.a.v. het project verpakkingen de vraag naar voren wat nu de 'beste' verhouding is bij een cilindervormige verpakking. De 'beste' verpakking wil dan zeggen dat je bij een bepaalde oppervlakte de maximale inhoud hebt.



Ik heb maar 's een lijstje gemaakt met verschillende verhoudingen tussen de straal r  en de hoogte h. Ik laat de straal steeds toenemen en de hoogte laat ik afnemen. Ik krijg dan het volgende lijstje. Ik heb daarbij met de formule de effectiviteit in procenten berekend:



Kennelijk is het zo dat de effectiviteit 'ergens' maximaal is. De vraag is nu: waar zou dat zijn? Je kunt het wel ongeveer aflezen maar 't zou leuk zijn op precies te weten hoe dat zit. Iemand al een idee? Het is eenvoudiger dan je denkt...:-)

Maar misschien is is het exact berekenen wel weer leuk voor de 4e klas:-)