woensdag 23 april 2014

Getalpatronen

We wisten al:
12²=144 en 21²=441 en net zo voor 13.
Maar dan houd het wel op... of toch niet?

112²=12544 en 211²=44521
1112²=1236544 en 2111²=4456321
11112²=123476544 en 21111²=445674321

Enz...:-)
Of toch niet?

111111111112²=12345679012543209876544
211111111111²=44567901234520987654321

Helaas...:-)

Maar de mooiste blijft toch deze:

1²=1
11²=121
111²=12321
1111²=1234321
11111²=123454321
111111²=12345654321
1111111²=1234567654321
11111111²=123456787654321
111111111²=12345678987654321

..en dan ook niet enzovoort...:-)

vrijdag 18 april 2014

maandag 14 april 2014

A 100 pound watermelon

"I have a 100 pound watermelon laying out in the sun. 99% of the watermelon’s weight is water. After a few hours 98% of the watermelon’s weight is water. How much water evaporated?"
bron

zondag 13 april 2014

Zo doe je dat...

Je kunt op de website opdrachten inleveren via een tekstvlak. Dat ziet er dan zo uit:



Tot gisteren was het zo dat je altijd eerst moest opslaan voordat je het antwoord kon laten nakijken. Erg logisch is dat niet want als je dat niet weet dan verwacht je toch eigenlijk dat als je klikt op 'klik hier om je antwoord na te laten kijken' dat je werk dan ook wordt opgeslagen.

Op de een of andere manier was me dat tot nu niet gelukt, maar ik heb 't opgelost. Wat je ook klikt je werk wordt in ieder geval opgeslagen en je krijgt daarna een tussenscherm waar je dan nog kan kiezen of  je werk moet worden nagekeken of niet.

De grap is dat die knopjes eigenlijk hetzelfde zijn:-)

Ik vind dit wel een aardige oplossing, al zeg ik het zelf. Het is belangrijk dat het werk ALTIJD wordt opgeslagen. Op deze manier kan je in ieder geval allerlei problemen voorkomen.

aantal opdrachten q8686img1.gif
                                                              dagen

donderdag 10 april 2014

woensdag 9 april 2014

De Maya's

De Maya's gebruiken een twintigtallig stelsel, dus net als bij het tientallig of viertallig stelsel:

q7924img6.gif

Bij de Maya's wordt dat zoiets als:

q9121img1.gif

zondag 6 april 2014

Stand van zaken

totaal aantal opdrachten q8686img1.gif
                                                                            dagen

vrijdag 4 april 2014

Probleemaanpak

Vandaag de laatste opdrachten van probleemaanpak gedaan. De laatste opgave krijgen de leerlingen voor niets...:-) Wel een leuke instinker... TRAP er niet in! Het antwoord is niet 20.:-)
q8913img1.gifEen slak bevindt zich op de bodem van een 20 meter diepe put. Elke dag klimt de slak 5 meter omhoog, maar 's nachts glijdt hij weer 4 meter terug naar beneden.
Hoeveel dagen duurt het voordat de slak de bovenrand van de put heeft bereikt?
De andere opdrachten van vandaag:
  • D. Kubusjes
    Dat is prima. Ik vind het een goede oefening voor 'formules maken' en 'ruimtelijk inzicht'.
  • E. Het dek van een carrousel
    Leuke puzzel, maar niet erg geschikt voor probleemaanpak.
  • F. Een slak in de put
    Ook leuk. Het is beter als 'motto' van de cursus dan een vraagstuk, maar 't is te leuk om 't niet te doen.
Alles bij elkaar zijn we er bijna. Nog een proeftoets en dan nog de echte toets in tweetallen.

woensdag 2 april 2014

Zevenennegentig keer zesennegentig

Op Twitter kwam een gemakkelijke manier om 'grote getallen' te vermenigvuldigen:

Voorbeeld
97 · 96 = ?
3+4=7 en 3·4=12
dus 97 · 96 = 9312

Hoe zit dat?

(100 - a)·(100 - b)
a·b - 100·a - 100·b + 10000
a·b + 100(- a - b + 100)
a·b + 100(100 - (a + b))

Tja... is dat handig? Is dat nuttig? Moet je daar iets mee? Werkt dat altijd? Vragen, vragen, vragen...