maandag 1 mei 2017

Gepersonaliseerd leren

Het gepersonaliseerd leren ziet er volgens Kunskapsskolan ongeveer zo uit:



Dat lijkt leuk maar als je dat wilt gaan doen dan zal er toch wel 't een en 't ander moeten worden bedacht, gemaakt en ontwikkeld. Er zijn mensen die daar dan dingen roepen als:
"Het doel is te komen tot meer kruisbestuiving en tot een effectieve en efficiƫnte organisatie van het werk (cyclisch werken, borgen wat goed is, inzetten verschillende kwaliteiten), zodat er ruimte ontstaat voor ontwikkeling."
Dat is leuk bedacht maar verder onbegrijpelijk. Ruimte creƫren door slimmer te werken? Waar hebben we dat eerder gehoord? In de praktijk betekent dat docenten steeds meer moeten doen in minder tijd. Leuk bedacht... maar geen werkbaar concept.

In het ganzenbord kan je vrij gemakkelijk de blokjes aanwijzen die er niet zijn. In de 'learning portal' bevindt zich vooralsnog helemaal geen passend leermateriaal waar een leerling uit zou kunnen kiezen. Er zijn ook geen docenten die de 'learning portal' gebruiken om verschillende leeractiviteiten te ontwikkelen. Kiezen uit passende leeractiviteiten lijkt me een beetje grootspraak. Leerlingen moeten uitleg krijgen (hoop je) en sommen maken. Tada!



Zonder die roze blokken valt de rest van het systeem natuurlijk ook in het water. Hoe langer ik er over nadenken hoe meer ik denk dat dit niet gaat werken. Die coachgesprekken zullen niet te moeilijk zijn:
Wat ga je deze week doen?
Ik ga o.a. wiskunde doen.
Hoe ga je dat doen?
Nou ik ga sommen maken.
En dan?
Dan ga ik op Internet kijken hoe 't moet.
Heb je geen instructie-uur?
Ja wel, maar dat is bij lange na niet genoeg.
En de begeleidingsuren?
Ja die zijn meestal vol of de docent heeft niet echt tijd voor iedereen.
Kan ik je helpen?
Nou ik snap opgave 15 t/m 32 niet. Weet jij hoe dat moet?
Nou nee. Ik geef tekenen:-)
De coach heeft straks een geweldig goed contact met de leerlingen en weet precies hoe 't zit: dat wiskunde is te moeilijk, de leerlingen moeten of op Internet gaan kijken of bijles nemen en hopen dat die bijlesleraar weet waar ze 't over heeft... en de coach weet het verder ook niet... Waarschijnlijk gaat de coach dan klagen bij de schoolleiding dat er grote problemen zijn met wiskunde en dat er twijfels zijn over de capaciteiten van die wiskundedocenten...:-(

Gelukkig kunnen leerlingen waarbij het niet zo goed gaat altijd nog naar zomerschool. Als je daar 5 dagen lang een beetje slim uit je ogen kijkt kan je toch over. In de examenklas kan je dan altijd nog even snel een examentraining doen en je weet 't maar nooit. Nog steeds geen idee van wiskunde maar wel een diploma? Hoe erg kan dat zijn?:-)

Ik geloof nooit dat een leeg omhulsel de problemen gaat oplossen. Sterker nog, de problemen zullen weer groter worden. Dat is jammer want we waren op de goede weg. Uiteindelijk gaan we over een aantal jaar dan weer terug naar de nieuwste onderwijsvernieuwing. Meer instructie en de vakdocent is coach...:-)